Min old school lunchrast
Det är nästan så att jag vill ringa och lämna ett meddelande på en kompis hemtelefonsvarare, spela in en blandkassett och sen avrunda dagen med att se en musikvideo på MTV.
Varför är det ingen som pratar om William Baldwins insats i ”The Squid and the Whale”?
Han glider omkring som tennisläraren Ivan, kallar lillebrorsan ”my brother” som om han vore från Harlem och sedan har han ihop det med mamman. Allt medan han sportar en väldigt underlig, men inte överdriven, bakåtkammad frisyr. Han är – i avsaknad av bättre ord – störtskön.
Man undrar ju hur de kom fram till att ringa just William Baldwin? Man har väl inte sett honom i något sedan... ja, ”Backdraft” för femton år sen.
Jag trodde att det var för att regissören Noah Baumbach hade sett ”Elizabethtown”. (Han visste redan att den skulle vara dålig, men som fellow blandbandsregissör som älskar 70-talsrock kände nog Noah att han måste se allt Cameron Crowe gör.)
Jag trodde att Noah då insåg att det bästa med ”Elizabethtown” var en mullig Alec Baldwin, på gränsen till nervsammanbrott. Att gamle Alec skulle visa sig bli en sådan bra komisk skådis (han var även bra som gäst i ”Vänner”), det hade ingen kunnat gissa. Jag trodde att det var då Noah kom på att ringa Alecs lillebrorsa.
Men jag har fel. Alec Baldwin var ju med som berättarröst redan för fem år sedan i ”The Royal Tenenbaums”, av Noahs kompis Wes Anderson. Duon verkar ha en Baldwin-hangup.
Så kanske får någon av de andra Baldwinbrorsorna, Daniel och Stephen, en chans till comeback i Andersons och Baumbachs kommande samarbete ”The Fantastic Mr Fox” eller i filmen med Jack Black och Nicole Kidman som Baumbach ska göra.
Jag hoppas verkligen att vi slipper. Stephen Baldwin är så fruktansvärt irriterande.
Igår natt vid halv ett såg det så här euforiskt ut i dj-båset när Adrian lade på Larry Levan-remixen av ”Stand on the Word”. På dansgolvet var det ännu mer hänryckt, rena rama gospel-
kongressen.
Vet kyrkan om att unga, svenska ateister då och då ägnar sig åt att hylla Herren så här ohämmat?
PS: Tack för festen, Erica och Frida.
Simply Red - ”Holding Back the Years”
Jag hade först tänkt lägga upp den här i fredags. Men det är ju inte riktigt en fredagslåt.
Så vilken tur att det kommer en mulen måndag, för ibland vill man bara lyssna på en soulballad med Mick Hucknall. Extra allt ger er chansen.
Apropå González, så spelade de hans musik på Dramatenterrassen, dit vi gick på fredageftermiddagen. (Nick Shay kom faktiskt förbi också, av slump.)
Och det är ju trevligt att sitta i solen, dricka chardonnay och lyssna på José. Om det inte hade varit enbart ”Crosses”-EP:n på repeat. När de fyra låtarna spelats fler än tre gånger kände vi att vi bara måste säga till. Även om vi visste att det var en risk, vad som helst kunde komma i stället.
Så började EP:n om från början. Vi sade till. Och fick... ”Life Is Live” med Opus.
Och vinet hade blivit ljummet i solen.
Är det nu den stora Outkast-backlashen kommer?
Det finns nog ett uppdämt behov. ”Hey Ya” står de flesta upp i halsen. Även våra, vi som – i motsats till den här Village Voice-bloggaren – älskade den. Kanske kramade vi sönder ”Hey Ya”. Och kanske visste vi om det, vi spelade den om och om igen nyårsafton 2003/04. ”Årets låt!” skrek vi. Sedan dess har vi inte velat höra den.
Särskilt irriterade på ”Hey Ya” är självklart alla tru 4 life hiphopaz. De som alltid föredrar Big Boi framför André, diggade ”Speakerboxx” och inte ens lyssnade på ”The Love Below”. (Själv gjorde jag tvärtom.) De hade hoppats på ordning på torpet, men får de en skiva med southern rap? Nä, de får en trettiotalsmusikal och Cab Calloway-refränger.
Filmen och skivan ”Idlewild” kommer nästa vecka och handlar om spritförbud, gangsters, otrohet, far/son-förhållanden, musik etc etc. Och liksminkning. André spelar en begravningsentreprenör som tydligen sjunger ”We’re gonna make ’em look divine / On the way to heaven”.
Finns det något bättre sätt för en artist att riskera fiasko än att göra en musikalfilm? För varje ”The Body Guard” och ”Purple Rain” går det flera ”Glitter” och ”Moonwalker”.
Trailern och klippen lovar visserligen en del snygga dansnummer (plymer och paljetter verkar ha varit stora budgetposter) men det ser mer än lovligt skakigt ut med André och Big Boi som skådisar. Antagligen har Outkast tänkt ”friskt vågat, hälften vunnet”, ungefär som när de väljer sina kläder . Men att som amatör försöka spela mot Oscarsnominerade Terrence Howard, det är en större risk än att ta på sig en rutig kostym eller grön slips på rosa skjorta.
Men jag ska inte vara pessimist. Jag har ju faktiskt bara hört ett par låtar och sett ett par små scener. Vi får se om det blir något Outkast på årets nyårsfest. Eller nästa års Oscarsgala.
Är ni upprörda över att Patrik Sjöberg och Sven Nylander knarkar? Strunta i det, här kommer något riktigt att uppröras över.
I fredags natt på Spy bar uppenbarar sig den trettonåriga basisten i Dräp en hund. Hon dansade runt och klev på mina tår både en och två gånger till tonerna av Kornél Kovacs mashup av Coronas ”The Rhythm of the Night” och Booka Shades ”In White Rooms”.
Och hon är tretton år! Exakt lika gammal som ”The Rhythm of the Night”.
Hon och hennes föräldrar borde skämmas. En trettonåring på Spy bar - som inte kan dansa utan att kliva folk på tårna!
När Extra allt för några veckor sedan åkte till fjällen med vår Financial Advisor och vår Medical Advisor föll det självklart på mig och Adrian att fixa musiken till bilresan. Två låtar hade båda med på någon av skivorna: ”Dirty Work” (Adrian hade originalet av Steely Dan, jag hade med Kip Boardmans cover) och ”Chicago” med Sufjan Stevens.
Och ”Chicago” passar bra på bilresan. Den dyker upp i trailern för ”Little Miss Sunshine”, en amerikansk halvindiefilm om en bilresa, regisserad av en långfilmsdebuterande musikvideoduo. Den verkar väl okej och har blivit hyllad, fast inte av alla. I slutet av november kommer den på svensk bio. I rollerna finns bland annat Steve Carrell och Toni Colette och Alan Arkin.
Och så Greg Kinnear.
Vad är grejen med honom? Finns det någon som gillar Greg Kinnear? Jag kan använda överord som ”underskattad!” och ”outnyttjad!” om såna som Sara Rue och Amanda Bynes och (inte minst) Chris Eigeman, men jag bryr mig inte om Greg. Ändå dyker han upp bredvid Steve Carrell och Toni Colette.
Jag har faktiskt aldrig träffat någon som bryr sig om Greg Kinnear. Igår försökte jag tvinga fram ett svar ur mina film- och tv-nördigaste kompisar, men de orkade inte ens svara. En kollektiv axelryckning gick runt bordet och så smuttade alla vidare på ölen och bytte ämne.
Greg har visserligen nån sorts fansajt. Men kolla bara på bilderna som välkomnar en dit. Han ser ju likadan ut jämt – som ett vedträ.
Norske journalisten Bjørn Benkow har åkt dit för att ha fejkat intervjuer, senast med Bill Gates. Man önskar ju att någon sagt till gamle Benkow att det där kanske funkade förut, men inte längre. För många övernitiska mediebevakare i varje buske.
Troligen kommer Benkow snart få skriva historien om sitt liv, en historia som väl fylls av lika mycket desperation och fattigdom som pressmeddelandet där han bad om ursäkt. Eller så blir det en larvig Toby Young-grej.
Men man ska inte helt avfärda den fejkade intervjun. Flera av Beppe Wolgers vindlande och roliga intervjuer från slutet av femtiotalet var väl helt eller delvis påhittade? Och ibland ligger påhittade citat närmare sanningen än man kan tro.
Sommaren 2003 skrev jag en intervju med Hans Blix utan att träffa honom (till mitt fanzine och jag erkände på samma sida, tyvärr var jag inte kaxigare än så). Där berättade Hans bland annat om hur han i sin barndom brukade palla äpplen i Uppsala. Strax därefter hörde jag hans ”Sommarprogram”, där han berättade om hur han som barn pallade frukt av dåvarande utrikesministern Östen Undén.
I dag var första arbetsdagen efter semestern.
Tillbaka i den värld där VF inte betyder Vanity Fair, där GB inte betyder Glace-Bolaget eller gigabyte, där SB inte betyder Slottskällans bryggeri, RB absolut inte har något att göra med grundämnet rubidium, BA inte är British Airways, där SR bara ibland betyder Sveriges radio.
Man märker att man är långt inne i statsapparaten när man inte associerar ”SS” med Hitler, ”PLO” med Palestina eller ”BUS” med pojkstreck.