Paltkoma
Gott nytt år alla Extraalltbesökare!
Men sedan i somras har dörren stått stängd, så att jag måste skjuta upp den vid varje passering. Antagligen någon brandskyddsåtgärd. Lite jobbigt, illusionen av smidighet spricker.
Men det gör inte så mycket. Varje gång man öppnar dörren ger den nämligen ifrån sig ett lågt knarrande. Eller snarare ett hoande. Det låter exakt som ugglelätet som inleder Panda Bears ”Bros”.
Så varje dag har jag påmints om denna låt från årets bästa album, ”Person Pitch”.
Panda Bear är Noah Lennox, känd som medlem i Animal Collective. Även de släppte ett bra album i år, men jag har ändå inte lyssnat på ”Strawberry Jam” en tiondel av vad jag lyssnat på ”Person Pitch”. Kanske av den enkla anledningen att Panda Bear har gjort den mest lättillgängliga skiva som kommit från Animal Collective, vilket ju ändå inte betyder att det här är något för Kaj Kindvall.
Men det är enorm skillnad mot Panda Bears förra soloskiva, ”Young Prayer”, som skulle kunna användas bevismaterial för tesen att det nu för tiden är alldeles för lätt att spela in och sprida musik. Helt utan styrfart driver den omkring medan Lennox lallar och plinkar lite på gitarren. Den ska handla om sorgen efter hans fars död, men jag blir ledsen av att lyssna på den.
”Person Pitch” är däremot en feelgoodskiva. ”Try to remember always, always to have a good time” sjunger han i “Comfy in Nautica”.
Det är en sjungamedskiva, en skiva för att börja ta hoppsasteg på promenaden. Det här är sådant som de fyra killarna i ”Stand By Me” hade kunnat nynna på när de gick där på järnvägsspåret 1959 i Stephen Kings barndom. Eller får jag den associationen bara för att både ”Comfy in Nautica” och ”Take Pills” inleds med vad som låter som tågljud? Nej, den idylliska känsla finns där. Så blir det väl när man samplar Tornados, som Panda Bear gör på två spår. Å andra sidan samplar han också Scott Walker, Cat Stevens och Kraftwerk.
Ovanpå samplingar ligger melodierna och Beach Boys-stämsången. Noah Lennox hängde filtar över soffbordet, kröp in där i sitt pandaide och lekt hela släkten Wilson med sin mikrofon. Och ut kom ”Person Pitch”, en bevis för att bra musik kan göra så oerhört gott. Jag har behövt de där påminnande uggleljuden vid dörren. Jag har mått bättre av de där hoppsastegen.
Ett monopol är ju inte annat än vad vi förtjänar när vi sitter hemma och ser på film på tv- och dataskärmar. Jag tycker så synd om Astorias Mattias Nohrborg, som hade höga, men felriktade, ambitioner. 2007 fick han se både sitt Triangelfilm och sitt Astoria gå i konkurs. Och så brann hela Triangelfilms lager upp. Snacka om att ha ett skitår.
Även på biodukarna har det varit ett dåligt svenskt år. Fast det har egentligen inte stört mig. Jag har bara sett två svenska filmer, ”Darling” och ”Du levande”, och de var otroligt bra, roliga och allvarsamma omvartannat.
Nu kommer julen och vi förväntas se ”Arn”. Det är den sluga strategin från filmindustrin: när allt fler ser på film på tv, då ska folk vilja gå till biografen för att se en stereoidpumpad TV4-storhelgdramaproduktion. Avbryts filmen av reklam med nyheter och väder?
Utan att ha sett ”Arn”: att ”Det sjunde inseglet” nämns i recensioner av ”Arn”, det är så underligt att Bergman inte ens bevärdigar det med en vändning i graven.
Den meningen har man ju fått höra. Men smaka på den. Förutom den vanliga sjukan med att smälla samman hela den myllrande, gigantiska, skiftande kontinenten till en enhet, så undrar man ju om det någonsin är särskilt lite Afrika något år.
Men det har verkligen varit mycket afrikanskt även i år. På catwalken, i köket, på konsertscener (minst en chans i månaden att se ”äkta ökenblues”), på bloggar och i hörlurarna.
På det musikaliska planet har mycket filtrerats genom Paul Simons ”Graceland” från 1986. Den kan inte kallas en bortglömd klassiker, men den är inte heller ständigt aktuell. På samma sätt som alla för några år sedan drog fram sina Princeskivor drog alla i år fram ”Graceland”.
Man kan ha invändningar mot den slutsatsen också.
Som att Tangoterjes re-edit av Paul Simons ”Diamonds on the soles of her shoes” ju kom redan hösten 2006.
Som att New York-bandet Vampire Weekend, med sin låt ”Cape Cod Kwassa Kwassa”, kanske har rätt när de i senaste Sonic tycker att det är slött av journalister att bara tro att de påverkats av ”Graceland”, när de faktiskt även lyssnat på kongolesisk pop i första hand.
Som att Jens Lekman visserligen tipsat om afrikansk pop en hel del, men när han gjorde en cover av Paul Simons ”Homeless” var den ganska oafrikansk.
Men jag väljer att skita i invändningarna. Lyssna på Jens, en kortedaling som drömmer om en newyorkare som drömmer om Afrika som till stora delar drömmer om norra Europa, där cirkeln sluts.
Jens Lekman – ”Homeless” (från bonusskivan ”Kalendervägen 113 D”)
Paul Simon - ”Homeless” (demo)
Vampire Weekend – ”
Dessutom, som bonus, den här väldigt 2007-iga och lätt afrikanska låten:
Taken By Trees – “Taken Too Young” (TTA remix)
Okej, ingen har gjort det, inte ens Al Gore. Priset till ”An Inconvenient Truth” för bästa dokumentär gick egentligen till regissören Davis Guggenheim, även om det var Al Gore som höll tacktalet med guldstatytetten i sin hand. Det är Al alla minns. Davis Who? liksom.
Den bonusäran kan väl Al Gore få. Genom just den här egenskapen, att ställa sig längst fram, framför andra, bli posterboy, har han lyckats konkretisera klimatfrågan och putta upp den på dagordningen. (Men vad som sedan händer, om det blir mer än tomma ord, det får vi se. För många är den enda vardagliga anpassningen för att minska koldioxidusläppen att köpa en SodaStream i stället för att dra hem mineralvatten.)
Och förresten, Al Gore hämtar ju idag inte heller hem Nobels fredspris ensam. Han delar det med Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Glöm inte dom bakom den här killen som sprider vad de kommit fram till. Men ett gäng vetenskapsmän hade nog inte varit lika roliga som gäster i ”30 Rock”.
Fyra timmar efter att den släppts höll jag ”Harry Potter and the Deathly Hallows” i mina händer. Nej, jag köade inte utanför Sci-Fi-bokhandeln, det bara slumpade sig så att jag skulle ta ett tidigt charterflyg just den dagen. Så jag betalade Arlandas överpris och tog med mig Harry till stranden.
Så låg jag där, saltvattenrufsig i håret och med mina icke-Wayfarersglasögon (ja, ni ser ju själva på bilden) och var först på hela Samos med att få reda på vilka som dog. Jag slapp få det förstört av Alex Schulman (obs! spoilerlänk). I stället råkade jag senare under veckan möjligen själv förstöra för någon svensk på stranden genom att diskutera om slutet gjort Harry Potter till mer av en Jesusfigur eller mindre. (Det är ju enbart till sådant man har sina Bibelkunskaper.)
Just då kändes det väldigt viktigt, att få komma igenom boken så snabbt som möjligt, få veta hur det gick och sedan slippa Harry.
Och nu är det över och jag behöver aldrig mer traggla mig förbi sida upp och sida ner om hur Harry, Hermione och Ron bråkar och blir grötmyndigt upprörda när någon de känner förolämpas, bara för att komma till det jag vill åt, hur det ska gå. För av någon anledning ville jag alltid veta det.
Nu hoppas jag att Joanne Rowling gör det enda rätta och lutar sig tillbaka. Ägnar sig åt välgörenhetsarbete, aldrig skriver en enda rad mer och försöker behålla någon sorts kontrasterande värdighet gentemot alla andra filmer och böcker om utvalda pojkar som gör magiska saker och räddar världen.
Det kändes något underligt att stressad behöva ringa runt bland sina kompisar timmarna innan för att få någon att följa med mig till Cirkus och se Rufus Wainwright. (Er jag missade att ringa, förlåt mig. Anmäl er till min ”ha-en-biljett-över”-lista.) De flesta satt i tv-soffan och orkade inte följa med.
Hade ni inte förstått att det är skulle bli årets konsert? Har inte alla förstått att Rufus Wainwright alltid ställer till med lysande show? Har ni inte förstått att ”Going to a Town” är årets bästa skildring av en Europaälskande amerikans besvikelse på hemlandet? Hur kunde ni missa ett tillfälle att få höra ”The Arts Teacher” live? Eller kanske till och med ”Pretty Things”?
Show förväntades och show fick vi. Det var over-the-top, lederhosen, högklackat, dansnummer, acapellasång, deltagande från publiken. Rufus Wainwright bytte fram och tillbaka mellan instrumenten och stilarna, högljutt och lågmält om vartannat, kanske på bekostnad av den av DN:s recensent Po Tidholm så eftertraktade ”magin”. I stället fick vi… tja, euforin.
Förr om åren har jag i Extra allts julkalender gjort listor över konserter jag missat och de jag inte missat. I år har jag missat nästan alla konserter. Men två jag sett har mycket gemensamt: Dolly Parton på Globen och Rufus Wainwright på Cirkus. Båda med gayikoner, båda med klädbyten, båda med väldigt tvära kast, båda med fanatisk publik.
Men okej, Dolly var ännu mer over-the-top. En kille i Elviskostym till exempel, det hade inte Rufus. Kanske har han det på nästa turné. Lite lätt hybris tycks han börja få. Ett par steg uppåt har ju hans karriär tagit, särskilt det senaste året. Det tog fem album, men nu jävlar… Nu står han där på scenen och säger att nästa gång får vi se honom spela på en arena och att han nog får en Grammy för sitt kommande Judy Garland-album och att hans tidiga skivor är underuppskattade, men att det ju är bra för de som inte hört dem än. Han må försöka gömma det här bakom en glimt i ögat, men jag tror ändå han menar det. Han vill höra att vi älskar honom, så han ber oss säga det, och vi säger det.
Risken finns ju att det blir ungefär som för The Hives, som ju tyckte det var kul att säga att de var världens bästa band, men till slut insåg de att det fanns folk i publiken som faktiskt tyckte så. Och då blev det inte lika roligt.
Men vad gör jag nu, pratar om The Hives när det handlar om Rufus Wainwright, det är gradskillnad. Det är omöjligt att inte säga att man älskar honom när han sjunger som han gör. Och när han dessutom anstränger sig för att ge oss något mer än det. Han hade kunnat sitta ensam vid en flygel, spara in på budgeten för musiker, kostym, ljus, dekor. Men han vill ställa till med show.
Den enda eftergiften för showens skull är att alla musiker får en liten stund på sig att spela solo precis innan extranumren. Det ger Rufus Wainwright lite mer tid att byta kostym och ladda om. Så precis som till och med samarbetspartner Neil Tennant fick acceptera ett trumsolo på Pet Shop Boys första turné, hur ideologiskt anti-rock de än ville vara så måste det finnas tid för kostymbyten, så får vi acceptera en onödigt lång tid i strålkastarljuset för basisten.
Nog om kostymbytena. Det är allra bäst när någon annan sitter vid flygeln och Rufus Wainwright står längst fram i spotlighten. När det är inte är singer/songwriter eller invecklade arrangemang, utan gammeldags chansonunderhållning. Det är så att man vill att vi ska sitta vid små nattklubbsbord med en Martini, kanske på Berns.
Då får man det bästa av Rufus Wainwright, hans röst, hans önskan att leva i en annan tid och hans vilja att underhålla. Då blev det magiskt. Medan ni tittade på Van Vetereen.
PS: Avdelningen ”me and ol’ Ruf’ are like sooOOoo connected”: När jag tänker ”spela ’The Arts Teacher’ nu då!”, då spelar han ”The Arts Teacher”. Men nej, ingen ”Pretty Things”.
Var det rödtröjedagen till stöd för Burma? Nej, det budskapet spreds ju även via SMS.
Var det liknelsen med en tatuering du kommer ångra?
Var det Facebookskämten, som Facebook för nazister? Varsågod att fortsätta, än har ingen gjort Facebook för djur, för scouter, för hårdrockare, för fjorddiscoentusiaster. Möjligheterna är oändliga, men skratten har nog redan tagit slut.
Var det någon av alla de tidningskrönikörer som med en suck motvilligt erkände att ”ja, nu har jag också gått med”, som en standardiserad brasklapp?
Var det Bo Madestrands notis i DN Kultur, där han klagade på att det var reklam på Facebooksidan, på HANS sida, som han uppfattade det? Eller alla anti-Facebookkampanjer, som självklart fördes i form av Facebook-grupper?
Nej, det var inget av det där. Höjdpunkten för Facebook-kulten var när en hel Jens Lekman-publik i Malmö enligt uppgift unisont skanderade ”Facebook! Facebook! Facebook!” Var det någon som ville lägga till ”för nazister”?
Och vi menar inte årets sommarplåga. (Vilken var det förresten, ”Cara Mia”?)
Vi menar låten man redan från första sekund förstod att man skulle bli trött på, men ändå gillade. Den där låten man redan från början visste att man skulle få höra massor av covers på. Den som både är bredkulturell reklamradiohit och smalkulturellt hipstercertifierad (i alla fall i början, innan den blir för stor). Den låt vi inte kan tänka oss att fira nyår utan att spela, för att kunna göra bokslut och sedan gå vidare. Helt enkelt årets ”Hey Ya”.
Var verkligen ”Umbrella” så stor? Förenar den oss alla? Eller är det möjligen så att vi nu kommit till punkten där Årets Låt faktiskt inte automatiskt finns. Att vi är så splittrade att vi inte ens har ÅRETS LÅT gemensam? Att det inte bara är fullt möjligt att isolera sig från topplistemusiken, inte bara enkelt att göra det, utan kanske också det absolut vanligaste att göra?
En kompis jag frågade om Årets Låt svarade att han blivit populärkulturell eremit och bara sitter och lyssnar igenom Billboards årstopplistor från femtio- och sextiotalen. Sedan klämde han ändå till med Ne-Yos ”Because of You”. Och visst, jag håller med honom, det är en av årets bästa låtar. En annan är Rihannas och Ne-Yos duett ”Hate That I Love You”, men ingen av dem är Årets Låt.
När populärkulturella eremiter om fyrtio år lyssnar igenom årstoppslistor från 2007 kommer de inte kunna missa ”Umbrella”. Rihanna låg etta på Englandslistan fler veckor i rad än någon har gjort sedan Wet Wet Wet med ”Love Is All Around”.
”Umbrella” är en låt för alla. Det är en gullig sång om livslång vänskap eller en sexinvit, beroende på om man väljer att höra uppmaningen på slutet som ”come in to me” eller ”come into me”. Vänskapsbiten dominerar självklart i Mandy Moores myscover (”you just can’t deny how melodic this song is”) och i Montt Mardiés svenska översättning ”Paraply”. Andra som gjort covers är Patrick Wolf och svenska ”hårdrockarna” Lillasyster. Chris Brown kallade sin version ”Cinderella” och Lil’ Mama gjorde en remix.
Så den här låten förenar inte bara Ne-Yo, Chris Brown, Jay-Z och Lil’ Mama, utan dessutom Mandy Moore, Montt Mardié, Patrick Wolf och några hårdrockare från Göteborg. Även om vi inte känner oss helt nöjda med att utnämna Rihannas ”Umbrella” till Årets Låt så måste vi.